Lilypie Second Birthday tickers>

torsdag 27 mars 2014

Control Alt Delete

Fick en akuttid igår när jag ringde gynakuten så bara att lämna jobbet och åka. Skönt det iofs!
Läkaren hittade ingenting i livmodern (förutom en massa blod, men inga graviditetsrester), äggstockarna såg bra ut och graviditetstestet var jättenegativt. Så hon drog slutsatsen att det nog var hormonerna som fått spunk.
Fick Primolut-Nor som jag ska äta 10 dagar. Det är progesteronliknande och ersätter alltså det kroppsegna gulkroppshormonet. Så nu ska jag sluta blöda på ca 2 dygn, sen ska jag få en blödning efter tablettkuren och systemet ska "starta om" och hamna rätt i cykeln igen.
Om inte så ska jag höra av mig igen.
Så var man nästan uppe i frikort igen då... Jag som inte ens gillar sjukhus ;-)

Man är ju lite härdad efter IVF-behandling i alla fall. Hoppade upp i gynstolen, la armarna bakom huvudet för att kunna kolla själv på skärmen (man vill ju ha koll... ;-) ). Sen när hon ville köra in en kateter och spola med lite koksaltlösning lyfte jag inte ens på ögonbrynen.
Hon försäkrade att det knappt skulle kännas och att jag skulle slappna av bara, så tittade hon till på mig. Ja, som du gör redan ser jag. Hahaha. Efter utredning och senare äggplock så känns ju lite spolning som en bagatell ;-) Kändes ingenting överhuvudtaget bortsett från när koksaltlösningen rann ut då. Då kändes det ju lite blött, men inget annat.
IVF-resan har [förutom att den givit mig finaste lilla sonen] definitivt botat både min sprutskräck och min motvilja att gå till en gynekolog. :-D
Fast...titta på sprutorna när de tappar blod fixar jag inte än, men det är stort att inte ens få småångest vid tanken på blodprov!

4 kommentarer:

  1. Va bra att du fick komma in så snabbt! Och skönt att höra att det inte är något som är fel. Hoppas att medicinen hjälper kroppen att komma i fas igen.

    Och visst är det så, jag tycker inte heller att en gyn-undersökning är särskild jobbig längre. Man är ju liksom van... Försökte räkna antalet personer som kollat läget där nere de senaste åren, men tappade räkningen vid 20. Och då räknar jag inte ens med förlossningen, haha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja man blir ju lite avtrubbad :-)

      Radera
  2. Hoppas kroppen kommer i fas igen! Kram

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hoppas verkligen det och snabbt också! :-)
      Kram

      Radera