Lilypie Second Birthday tickers>

lördag 16 februari 2013

Efterrättspremiär

Idag hade vi premiär för efterrätt :-)
Har ju inte velat ge honom nåt annat än de första (rätt smaklösa i min smak) puréerna till att börja med, men eftersom allt (utom min hemgjorda potatis- och broccolipuré) går i med en god aptit så tyckte jag det var dags att han skulle få prova lite fruktpuré.
Morot- och palsternackspuré gick i med god aptit och följdes sen av 3 skedar päronpuré.
Smaskens tyckte Emil! Eller ja...första tuggan av päronpurén stängde han munnen, joxade runt i munnen och satt och funderade. Sen kom ett stort flin och munnen öppnades och han ville ha mer :-D
Lite svårt är det att få in maten i munnen för han blir så ivrig att han hänger fram över stolskanten och siktar på skeden som en hungrig liten piraya, men det mesta kommer in i munnen i alla fall.
Kul med ett litet matvrak. Snart dags att prova laga någon mer egen puré.

Min tanke har varit att först vänja in honom på burkar för att sen testa hemlagat. För ratar han ena varianten vill jag helst att han äter burkmat. Så mycket smidigare om man är iväg någonstans. Men optimalt vore ju såklart om han gillar både och. Det känns inte som en omöjlighet. Det känns snarare som att han blir lite besviken när man tar bort maten. Men jag vill inte att han ska bli mätt på maten utan kunna amma lite så att magen inte bara får en massa ny mat utan att det blir utblandat med den välbekanta mjölken.

Kul är det med maten i alla fall! :-)

2 kommentarer:

  1. Kul att E verkar gilla mat!

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
  2. Sv
    Ja han verkar gå i sin systers fotspår och få munnen ful med tänder tidigt.

    SvaraRadera