Lilypie Second Birthday tickers>

tisdag 6 november 2012

Förlossningsberättelse del 3

Här kommer sista delen.
Efter att jag fick den större masken funkade det lite bättre med lustgasen. Jag vågade mig också på lite djupare andetag så att jag fick i mig lite mer gas och då blev det ju bättre effekt. Jag var ju livrädd att bli snurrig av den, men det blev jag inte!
Sista delen av förlossningen minns jag inte lika bra, men har fått en del återberättat av sambon.
Jag morrade åt sköterskan och barnmorskan. De försökte ta min lustgas mot slutet. Jag bevakade den som en hök...
Lyckades kompromissa mig till att få ta ett andetag i början av varje värk. Fråga mig inte varför, för någon vidare effekt av lustgasen lär det ju inte ha varit. Men det var skönt att ha någonting att fokusera på. Ett andetag i masken och så krysta för kung och fosterland :-)
Han åkte fram och tillbaka, fram och tillbaka. Ja, kanske inte hela vägen tillbaka, men bitvis kändes det så. Jag blev tröttare och tröttare. De peppade mig och sa att det inte var långt kvar nu. Inte förrän sambon sa att nu var det nära så trodde jag på det och orkade ta i det sista.
Kl 2:20 kom han äntligen ut efter över en timme av krystvärkar.
4330 gram och 55 cm (då fick de inte ut benet ordentligt så han var lite längre egentligen).

Vi fick stanna på bb till den 27:e (nästan 3 dagar) eftersom han hade lite gulsot.
Sen tog det över 2 veckor innan vi bestämde oss för att han skulle heta Emil. Vi hade en A4-sida med namn vi gillade. Men inget av dem (!) passade på honom. Så Emil var inte ens ett namn på listan :-)

2 kommentarer:

  1. Stor kille ;)

    Det där med namn är svårt. Tur att det känns bra när man väl bestämt oss.

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju viktigt att det blir rätt namn, dvs ett som känns rätt för båda föräldrarna.
    Kram

    SvaraRadera