Lilypie Second Birthday tickers>

fredag 11 januari 2013

bvc-besök och jobbångest

Igår var vi på bvc-besök för vägning och mätning.
4,5 månad gammal var han 73 cm lång (fast lite längre för hon fick inte ner benet ordentligt) och vägde 9050 gram. Min stora lilla kille!! :-) Följer sina kurvor jättefint.

Passade på att fråga när man kan tänkas kunna börja jobba, alltså när lillkillen troligen kan överleva på barnmat/gröt/välling och bara amma på morgnar/kvällar. Hon rekommenderade inte före 10 månader, men ändå svårt att säga. Jag som redan fått lite jobbångest blev lite lugnare :-) Jag "måste" ju vara hemma ett BRA tag till - PUH! Även om sambon också vill ha chansen, så trivs jag ju enormt att vara hemma med Emil. Kommer att längta ihjäl mig när jag ska börja jobba...

Som det ser ut nu så blir det jobb till sommaren då. Vore bra att bara jobba någon/ett par månader och sen få vara hemma igen så att man inte känner att this is it. Nu får jag inte vara hemma med Emil längre. Skulle vara mycket lättare att veta att det är så i två månader och sen får jag vara hemma och mysa igen!

Hur gör ni med föräldraledigheten och delar ni hyfsat lika? Blir ju svårt att få dagarna att räcka till, men vill försöka att vi är hemma 1,5 år med Emil. Han får förmodligen börja på dagis (förlåt, förskola heter det ju numera) i januari 2014.

2 kommentarer:

  1. Tio månader jättelänge. Din kille kan ju ge ersättning på dagarna. Men vill du vara hemma så är det ju en annan femma. Jag har följt din blogg sen innan Emil föddes. Min tjej föddes två veckor tidigare än Emil. Jag ska börja jobba mitten av mars men sen ta två månader semester /föräldraledig i juni juli, det känns bra. Då kommer vi varit hemma lika länge om hon inte börjar på dagis förren i januari 2014 som vi planerar.
    Så gör vi iallafall, allt är nog bra :-)
    Lisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju sant! Antingen ersättning eller om man mjölkar ur. Tänkte inte så långt :o) hehe.
      Tyckte också att 10 månader kändes jättelänge.

      Jag vill absolut vara hemma! Om jag fick skulle jag gärna vara hemma flera år och umgås med honom, men jag vill ju också ge sambon möjligheten att få vara hemma med honom. Även om de inte får lika mycket tid ihop som jag får med Emil.
      Börjar klura på att jobba halva april-halva juni, men det beror ju som sagt på hur det går på mat-/mjölkfronten. Lite blandade känslor med att åka iväg och jobba. Jag vet ju att Emil har det bra hemma med pappa, så honom är det inte synd om. Bara synd om MIG som missar en massa när man är borta om dagarna... ;-)
      Men nog bra att vänja sig lite sakta vid att sakna och längta för snart är ju januari 2014 här och man ska vara på jobb varje dag :-/
      Till hösten funderar vi på att dela på föräldraledigheten så att vi är hemma 50%. 2 dagar ena veckan och 3 nästa vecka. Det tror jag är optimalt för oss om vi nu får det att funka med arbetsplatserna. Då får man ju både jobba OCH vara hemma med Emil. Det bästa av 2 världar :-D
      Kram

      Radera