Lilypie Second Birthday tickers>

torsdag 17 januari 2013

Vardagsliv med Emil

En helt vanlig torsdag med Emil
Idag vaknade du kl. 8:15. Pappa hade åkt till jobbet för länge sen. Jag hämtade dig och la dig bredvid mig i sängen så du fick äta frukost där. När du var klar gick vi ner och bytte blöja. Du hade nu sovit sen halv ett, då jag var in och gav dig mat när du ropade på mig.

Jag åt frukost medan du låg på dynan på golvet alldeles bredvid mig och sög lite på de mjuka skallrorna. Du låg och tittade på mig och log tillbaka när jag tittade på dig. Så söt att man smälter!
Sen blev du trött och lite gnällig så vid halv elva hade du ammat igen och somnade i barnvagnen som idag stod inne i det blivande kontoret/gästrummet. Som alltid med nappen i munnen och giraffsnuttefilten bredvid huvudet, alldeles nära kinden.
När man lägger ner dig blir du sååå ledsen och skriker som om man klämt ditt finger i bildörren eller liknande. Blir alldeles knallröd i ansiktet. Men så fort du får nappen och snuttefilten lugnar du dig och jag klappar dig på kinden och säger sov gott och går ut från rummet. Det är alldeles tyst och du somnar.

Idag smet jag faktiskt ut en stund när du somnat. Tassade ut så försiktigt för att inte väcka dig och sen gick jag till postlådan och hämtade morgontidningen. Har ju äntligen fått tummen ur och satt in en "Välkommen till världen"-annons i den lokala tidningen. Känns lite småkonstigt så här långt efter födseln, men i början blev det inte av eftersom vi var så trötta och slut efter den första jobbiga månaden. Men jag har ju längtat så efter att sätta in en annons, så igår bestämde jag att det är nu eller aldrig. Kan ju inte sätta in den när du fyllt ett... så idag förgyller den tidningen. Totaldistribution är det också så alla hushåll får en tidning med fina lilla Emil i.

Passade på att lunchfodra hästarna och mata fåglarna också innan jag tassade in igen. Du sover så gott! När du sovit 1,5 timme började jag sakna dig igen, men du fick sova klart såklart. Jag åt lite lunch och började scanna in lite ultraljudsbilder till ditt fotoalbum. Ska bli så kul att få pyssla med det.

En halvtimme senare vaknade du och började "prata" där inne. Du fick ny blöja och mat i magen. Du har börjat med en ny grej: jag måste titta på dig när du ammar. Annars slutar du äta och stirrar på mig tills jag tittar på dig. Då ler du stort och fortsätter äta. Sen kontrollerar du hela tiden att jag verkligen tittar på dig HELA tiden. Min lilla knasboll :-)
Sen satt vi en lång stund i soffan och gosade. Jag med fötterna på bordskanten och du halvlåg på sidan i min famn och plockade med min hand.

I halvtretiden gick vi upp till ditt rum och tittade i en pekbok och i en sångbok och sjöng lite barnvisor. Eller...jag sjöng och du lyssnade uppmärksamt. Vi lekte lite med "pop-up-leksaken" också. 4 olika "spakar" som man ska dra i eller vrida på så ploppar det upp djur på ovansidan.
Du drog och pillade och funderade. Är inte säker på att du förstått kopplingen mellan "spakarna" där nere och att djuren ploppar upp, men du verkar ändå gilla att hålla på med den. Jag passade på att snusa i ditt hår och smågosa lite medan du lekte.

Du blev lite gnällig, fick lite mat och strax efter tre somnade du när jag la dig i barnvagnsinsatsen.
Jag tror att du vet att du ska sova när du hamnar där, för antingen somnar du på en gång eller så försöker du verkligen somna. Ofta med händerna placerade med handryggen mot ögonen. Ser roligt ut, men det fungerar tydligen eftersom du somnar. Idag stod jag kvar en stund och lät dig fingra på min hand. Det fungerade som alltid och du somnade snabbt.
Jag skulle kunna stå och se på dig när du sover, men då får man ju inte mycket gjort här hemma.

Vid fem vaknade du igen. Ny blöja och mera mat. Min plan var att klä på oss och gå ut till hästarna, men precis då ringde pappa och sa att han var på hemväg. Rekordtidigt för att vara honom!
Så då väntade vi inne tills han kom hem.
Jag smet ut och red en av hästarna och kvällsfodrade innan jag skyndade mig in igen.
Inne i vardagsrummet låg du i babygymmet och pappa låg alldeles bredvid dig på golvet och såg ut som om han höll på att somna. Han hade också upptäckt att du var ovanligt sällskapssjuk idag och inte ville vara ensam så han la sig helt enkelt på golvet :-)
När jag kom in var du så trött och gnuggade dig i ögonen så jag bytte till pyjamas på dig och nattade dig innan vi åt vår middag så att du fick sova. Min lilla älsklingströtter. Älskar dig mest i hela världen!




4 kommentarer:

  1. Mysigt ni verkar ha det.
    Verkar som dina nattningar går lite bättre än mina :P.
    Ellie somnar sällan hemma. Jag får oftast ge mej ut. Eftersom att hon inte kan fortsätta att sova i vagnen när vi kommer hem brukar jag planera lite längre utflykter.
    Blir det ingen utflykt får jag vara beredd på att försöka få en väldigt trött liten dam att sova i minst 2h.
    Sen så sover hon endast 20-40min. Jag hinner diska eller ringa ett samtal under tiden hon sover..
    Hoppas att det blir lättare med tiden :).
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är verkligen SÅ olika våra pyren.
      Emil har ju jättesvårt att koppla av borta. Sist skrek han om jag inte gick runt på föräldragruppen. Övertrött, men vill ju INTE somna i famnen. Går vi ut kan han somna, men går jag långpromis vaknar han och går jag på köpcentrum är det också svårt att koppla av.
      Bäst sover han inne hemma. Allra bäst om både sambon och jag är hemma båda två (inbyggt sjätte sinne??).
      Men huvudsaken man hittar nåt som funkar så att de får den sömn de behöver.
      Hur mår Ellie idag? Bättre nu? Håller tummarna för det. KRAM

      Radera
  2. Så fint skrivet.

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ville dokumentera en vanlig dag med Emil för snart börjar man ju jobba och glömmer hur bra vi haft det jag och lillskrutten. :-)

      Radera