Lilypie Second Birthday tickers>

söndag 13 januari 2013

Första provsmakningen

Idag kunde jag inte låta bli att låta Emil provsmaka lite.
Han satt i barnstolen i köket och tittade intresserat på matlagningen.
Vi åt kyckling, ris och jordnötssås, som är rätt stark så det var inte så lämplig barnmat kanske.
Jag doppade däremot fingerspetsen i kokosmjölk innan jag hällde i den i såsen och så fick han smaka på den :-)
Först blev han jätteupprörd när jag kom med handen. Han dreglar ju något kopiöst just nu så vi är där och torkar hakan på honom ofta så han trodde att det var det jag skulle göra och försökte komma undan med huvudet. När jag lyckades pricka munnen och han fick suga på mitt finger satt han plötsligt blickstill och såg förvånad ut. Sen log han stort så tydligen gick det hem med smakprovet.

Kanske lite sött, men imorgon ska jag testa någonting annat. Mest för skojs skull :-)
Ska försöka ge honom någon liten brödsmula också, för det var ju bra om man började med att introducera gluten väldigt försiktigt. Kanske brödsmula dränkt i lite lite bröstmjölk?
Ska bli så kul sen när han är över halvåret att se vad han gillar för mat!

Ikväll är det baddags. Längtar efter att han ska vakna snart så vi kan bada. Eller vi och vi. Än så länge badar vi honom i hans balja. Han ÄLSKAR att bada! Hoppas att det håller i sig tills han är tonåring :-D

4 kommentarer:

  1. Vi gav Ellie lite gröt igår. Var så himla kul!! Även om hon var lite skeptisk. Hahahah :).
    Det är så kul att bada dom när de gillar det så. Jag önskar att man kunde bada de varje dag då Ellie tycker det är superduperkul!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, samma här! Vore härligt att ha det som kvällsritual eftersom det uppskattas så. Men är så rädd att torka ut huden.
      Så roligt med mat :-D

      Radera