Lilypie Second Birthday tickers>

fredag 4 januari 2013

Någonting har hänt!

Från att ha varit en bebis som inte varit så förtjust i närkontakt har han nu somnat i min famn (!) 2 dagar i rad och han "tål" mycket mer pussande och kramande än förut.
Jag trodde ju att alla bebisar gillade att ligga på bröstet och sova osv. Inte vår lille kille. Redan från början så talade han om att han ville INTE ligga på mage. Höll man honom framåtlutad (t.ex. över armen som ska vara så bra när de har ont i magen) så skrek han som en stucken gris :-S
Inte heller bakåtlutad var bra. Sittande upprätt var han nöjd med.
Pussa och krama var inte till belåtenhet, men jag har minsann stulit åt mig kramar och pussat på honom i tid och otid.
Han verkar tycka det blir mysigare och mysigare med närkontakt nu och jag njuter av att äntligen få gosa så mycket som jag vill och att han också gillar det!

Man hör ju om folk vars barn bara sover på dem och jag som verkligen hade sett fram emot den biten... men nu får jag äntligen mysa lite mera!!
I början (första månaden) när vi skulle söva honom fick man inte ens lägga handen på honom. Då blev han jättearg! Det som funkade var att jag la min arm bredvid hans kropp i barnvagnsinsatsen och min hand mot hans kind. Då slappnade han av och somnade.

Så att han numera gillar att gosa är stort och jag NJUTER!!

Idag var det riktigt nära att han storskrattade när han satt i pappas knä och jag satt bredvid och pratade med honom.
Han har de senaste dagarna vänt sig 180 grader (alltså vridit sig, inte från rygg till mage utan horisontellt) på dynan på golvet. Han är också riktigt duktig på att hasa sig fram. Han ligger sällan kvar på det ställe man la honom :-)

8 kommentarer:

  1. De är bestämda de små ;)

    www.mammatea.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, de vet verkligen vad de vill och inte vill :-)

      Radera
  2. Men vad mysigt att det vänt! Ellie har alltid gillat närkontakt, så ibland när ryggen värker har man velat kunna lägga ner henne. Ditt inlägg påminde mig om vilken tur vi har som har en bebis som vill gosas. Å att det faktiskt säkert är under en begränsad tid.
    Får passa på å njuta. :)

    Fattar inte att kärleken fortfarande växer varje dag. Man tror ju att man inte kan älska henne mer än såhär, men imorrn kommer jag inse att det visst gick för kärleken har växt.
    Sjukt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju så det SKA vara.
      Kan inte tänka mig ett liv utan min lille Emil idag.
      Tänk om nåt skulle hända... *ryser*
      Nä, man älskar dem verkligen mer och mer för varje dag!
      Kram

      Radera
  3. Hääärligt med närkontakt! Åh, det är ju det bästa! Jag började morgonen med att få pusskalas i ansiktet från Ophe, och även fast hon tokhånglar med min näsa så är ju all närkontakt underbar! :]
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bättre än så kan ju inte en dag börja!! :-)
      Kram

      Radera
  4. Åh, Matilda var väldigt gosig när när hon var nyfödd till ca 5 månader....sen har hon absolut inte velat ligga i famnen och sova. Däremot vill hon att man ska lägga händerna mellan hennes när hon ska somna in på kvällen eller ibland, även på dagen, så det har hon inte släppt =).
    Vad kul att du får mysa lite med din lilla kille nu istället. Ni får ta igen det han inte ville förut ;).

    Massa kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får vara nöjd med det gos man får! De vet ju vad de vill de små rackarna :-)
      Det är ju rätt mysigt när de håller i fingrar/plockar med händerna också.
      Massa kramar tillbaks :-)

      Radera