Lilypie Second Birthday tickers>

torsdag 24 november 2011

Om gårdagens äggplock.


Gick upp lite extra tidigt på morgonen, åt frukost i lugn och ro. Eller...försökte peta i mig fil, macka och te snarare :-)
Ut och morgonfodrade hästarna och sen in och duschade.
Sambon fixade sitt prov och så var vi iväg!

Jättekissnödig på bilvägen. Skapligt nervös :-)
Fick komma in på ett rum. Ingen utsiktsplats vid fönstret utan platsen närmast dörren.
Fick ursnygga sjukhuskläder... Hahaha. Satt lite, låg lite.

Sedan kom en barnmorska och satte infarten i armen. Värsta upplevelsen på hela dagen faktiskt. Men det kändes inte värre än ett vanligt blodprov!! Det är bara jag som VERKLIGEN ogillar att ha någonting i armen sådär.
Mycket väntan var det. Orkade inte läsa någonting, försökte spela lite spel på mobilen men hade svårt att fokusera på det.
Halv tio fick jag ta 2 alvedon och lite lugnande. La mig och blundade en liten stund och skulle precis slumra till lite när barnmorskan kom. Är det inte typiskt ;-)

Fick kissa först, sen dags för äggplocket. Den där manicken de använder för att spänna upp där nere var nog det obehagligaste där inne. Gjorde inte alls ont, men den var kall som sjutton!
Fick kolla på en skärm vad som hände. Kul att kunna följa det lite!
Först la doktorn två bedövningar, en på varje sida om livmodertappen. Kändes ingenting alls. Sen stack han in nålen (eller vad det nu är) och började suga ut ägg. Helt ok det med. Minsta lilla det gjorde ont och jag gav ifrån mig minsta lilla ljud så tryckte barnmorskan i mer smärtstillande. Sa sambon. Jag märkte ingenting jag :-)

Hon var på mig om att andas djupa andetag hela tiden tyckte jag. Jag tyckte jag andades på fint! Men när hon tjatade upprepade gånger så ansträngde jag mig för att andas ordentligt. Sen vips så var det klart.
15 ägg hittade de och då hade de ändå några rör kvar att kolla igenom! Så slutgiltiga antalet fick vi aldrig veta. Nu hoppas vi bara att några är av prima kvalitet!

Hade inte så ont efter heller. Lite lätt mensvärk. Stannade ca 30 min efter ingreppet, sen fick vi åka hem!
Sambon var in på Ö&B och ICA men jag väntade kvar i bilen.
Hemma la jag mig i soffan och sov 1,5 timme.
Hade mer ont i magen när jag vaknade, men tyckte det var ok med vetekudde på magen och värmedyna på ryggen.
Klockan 18 hade nog deras finfina smärtlindring släppt. DÅ gjorde det ont minsann. Kunde inte riktigt stå rak och sambon fick kvällsfodra mina hästar.

Tips till "dags för en liten" och andra som ska göra äggplock: Gör inte som jag! Vänta inte tills smärtlindringen försvinner. Ta alvedon/panodil regelbundet efter ingreppet. Att tycka man var riktigt ok till att inse när allt släppte att "F-n vad ont det gör nu då!" var ju lite dumt av mig!!
Man får ju ta 1-2 tabletter var 4:e till var 6:e timme. GÖR DET!

Men ändå - det var inte alls lika farligt och jobbigt som jag hade förväntat mig :-)

4 kommentarer:

  1. Vad skönt att allt gick bra. 15 ägg t om. Hoppas de ligger och befruktas väl nu. Blev genast mycket lugnare inför äggplock av ditt inlägg. Tack för det. Håller tummarna nu. :)

    SvaraRadera
  2. 15st ägg låter ju jättelovande. Vad kul att det gick såpass bra!!
    Tack för "heads-up:et". Ska se till att köpa en ny förpackning alvedon tills äggplocket.

    SvaraRadera
  3. Åh va roligt! hoppas det rullar på som det ska nu !!

    SvaraRadera
  4. Du lilla: Det hoppas jag också!

    SvaraRadera