Lilypie Second Birthday tickers>

måndag 9 juli 2012

Jobbiga känslor

Jag får så dåligt samvete över att vara otacksam.

Min mamma är jättesnäll (och ÄLSKAR att shoppa). Häromdagen ringer hon och berättar glatt att nu har hon köpt det här och det här och det här till bebisen. Täcke bland annat, påslakanset (som vi redan har flera stycken, såna som jag köpt och som jag verkligen ser fram emot att använda) och madrasskydd. Det är ju snällt. Verkligen!

Men resultatet blir att jag storbölar här hemma. Jag vill ju köpa sånt här själv! Alltihop! Det är jätteviktigt för mig :-( Det är ju någonting jag drömt om och längtat till i över tio år. När jag väl handlar något, ta en kudde till spjälsäng eller vagn eller så, då åker jag runt till flera ställen, klämmer och känner på minst 10-15 olika och funderar över vilken jag vill ha. Själva letandet är lika viktigt som själva inköpet.

När ska man annars få köpa sådana här saker om inte till sin EGEN bebis? Känner mig sååååå otacksam. Sambon tycker bara att äh, vi tar emot det och så lägger vi det i en kartong. Vi måste ju inte använda det. (Det känns ju OCKSÅ fel :-S ) Han tycker jag ska köpa allt jag vill ha själv ändå.

Till saken hör att min mamma går inte att prata med för hon lyssnar inte. Strax efter att hon fick veta om graviditeten så ville hon köpa/göra ett lapptäcke. Jag sa då att jag var väldigt osäker på om det var någonting vi skulle ha någon användning för och att vi inte ville ha något sådant. Det har hon köpt ett ändå. Madrasskydden bad jag henne kolla storleken på när hon skulle till IKEA häromdagen. STORLEKEN. Jag ville veta om JAG skulle åka dit och titta på dem eller kunna stryka dem från listan helt. Nä, då köper hon 2 sådana. Utan att veta om de passar...

Sen har jag ju när jag googlat lite på dem insett att jag vill INTE ha någon plastad frotté. Inte första året/åren i alla fall. Dels pga kvävningsrisken och dels för att det blir så svettigt och varmt av den, eftersom den inte andas. Man skulle inte heller ha den under bebisens huvud så då kan den ju i alla fall inte skydda hela madrassen.

Nu är jag mer inne på att se om det finns någon tunn (=lättvättad) bäddmadrass som passar i vaggan och så småningom en som passar i spjälsängen. Vad har ni andra? Eller är det sällan problem med att blöjorna läcker nattetid? Man vill ju helst inte behöva tvätta den tjockare madrassen.

Täcke är ju någonting som jag tänkt köpa senare i höst för det är ju inte aktuellt förrän i vinter.

Känner mig jättedum för det finns ju så många andra viktiga saker här i livet. Som att Libras lilla bebis dött i magen. Det om någonting borde ju ge perspektiv på tillvaron. Men jag är ändå ledsen över all den här shoppingen som det känns som att jag missar.

Ledsen att jag gnäller över så oviktiga saker, men behövde skriva av mig lite här i bloggen...

11 kommentarer:

  1. Förstår att du vill välja saker själv också.

    sv:
    På vårt BB fick vi blöjer under vistelsen där. Hur mycket som går varierar nog mycket från barn till barn. Vi köpte hem ett paket i storlek 1. Vi har väl använt halva på 3 dygn. Lillebror är en riktig bajsunge ;) Sen beror det ju på hur mycket barnet väger. Signe använde nr 1 i knappt en vecka om jag minns rätt. Lillebror vägde ett halv kilo mindre när han föddes så för honom blir det nog lite längre.

    SvaraRadera
  2. Åh då kanske det räcker med 2 förpackningar av den minsta sorten då :-) Ska nog köpa storlek 2 också. Skönt att ha hemma!
    Man vill ju inte få blöjbrist när man har 2,5 mil till affären :-D

    SvaraRadera
  3. Förstår att det kan vara viktigt. Jag har visserligen köpt väldigt lite och nästan allt begagnat men jag fattar vad du menar för man vill ha rätt saker.

    Vår bebis sover mellan oss jämt. 1 timme har han sovit i sin säng. I vår säng har vi plastad frotté under madrassskyddet. Det känns inte extra varmt alls. Han sover nästan alltid i bara blöja utom när det varit någon kylig natt då har han haft sovpåse, underbart plagg!! Slippa väcka och knäppa upp och krångla ur små ben ur pyjamas!

    Jag har en tanke kring det där
    Som din mamma gör, shoppar.. Hon förstår säkert inte och kanske kan ni boa åt bebisen hemma hos henne? Ni hälsar nog på mormor och att ha grejer på två ställen är väl superbra ( säger jag som måste åka och sova över hos mina föräldrar ).

    En annan tanke
    Är något som min mamma sa till mig nämligen att man oroar sig mer och älskar sin barnbarn så otroligt mycket för man vet ju huR man själv älskat sina barn och hur man upplever den kärleken osv. Har man sedan inte fått hjälp med pengar och haft det knapert vill man nog bidra för man vet att det kostar skjortan i slutändan..

    Jag vet ju inte hur din mamma är men min sambo och jag har tagit emot allt och lett och tackat. Tagit bild På ungen och kläderna eller vad det nu är, skickat och tackat. Och sedan använder vi det vi gillar :) vi slipper en del tandagnisslan så :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast kläder är ju en annan sak. Mer slit- och slängvara, men alla stora saker man köper EN gång i livet vill jag köpa (och välja) själv. Vem som betalar gör mig inget egentligen, utan det är just den där processen med kolla och välja som är viktig.
      Vi fick nya vagnen av henne vilket var jättesnällt! Men då fick VI välja en vagn vi ville ha. Den är jag jätteglad och tacksam för!! Den hade vi inte haft råd med själva. Fast jag hade varit lika glad för en fin begagnad köpt via nätet bara det varit en sån klassisk vagn med 4 stora hjul etc. Är inte att allt ska vara "rätt", som i rätt märke utan mest att det ska vara utvalt. Någonting vi (jag) vill ha.
      Har köpt jättefina begagnade kläder på nätet som jag är jätteglad för, men de har man ju också valt.
      Är inte pryltokig bara väntat väääldigt länge på att få köpa de viktigaste bebisprylarna :-)

      Radera
  4. Jag tycker lite som din sambo. Gör som du vill. Du har väntat så länge på det här, och det är klart att du ska åka runt, klämma, känna och välja själv. Det är ditt barn. Gör som Moi berättar att hon gjorde. Det går också att skänka saker till second hand efter en viss tid, det ni inte använder eller behöver. Det är inte att vara otacksam. Det är att få välja själv. Det är att få ha makten i sitt eget och sin familjs liv. Ta det som är viktigt för dig själv på allvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast man vill ju inte göra sin mamma besviken heller... Jag är så himla dålig på att säga nej och göra som JAG vill. Sambon är mycket bättre på sånt. Men hon lyssnar inte på honom heller. Hon kör sitt eget lilla race och det är jättefrustrerande för mig när jag äntligen säger ifrån men ingen lyssnar på det :-S

      Radera
    2. Jag har en likadan mamma. Men jag har börjat strunta i henne. Jag vill bestämma själv. Men det är svårt. jag tackar, tar emot och lägger på hög. efter en lagom lång tid skickar jag det vidare.

      Radera
    3. :-)
      Man behöver stora förvaringsmöjligheter ;-)

      Radera
    4. Därför måste jag flytta från min lilla etta snart ;)

      Radera
  5. Jo men jag fattar jag har också väntat länge på att få köpa saker, väldigt länge! Men döm om min förvåning när jag konstigt nog inte tycker att det är så kul. Säkert för att jag bli arg på tillverkare som skor sig på föräldrar och vet att man köper sjukt dyra grejer

    Jag menade absolut inte att din mamma har rätt att göra som hon gör, mest att jag resonerade kring ATT hon gör som hon gör :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Ja, och hon har förmodligen ingen aning om att jag blir ledsen. Hon gör det ju för att vara snäll.
      Ja det finns ju både nödvändiga prylar och mindre nödvändiga. Föräldrar är nog ett lättpåverkat folk. Alla vill ju bebisens bästa och lätta att lura på dyra produkter.
      Bäst att veta vad man är ute efter innan man beger sig ut på shopping!

      Radera