Lilypie Second Birthday tickers>

torsdag 5 juli 2012

Sjukskrivning

Igår var det dags för nytt besök hos barnmorskan för att kolla fosterläget. Huvudet fortfarande upp så nu är vändningsförsök inbokat. Hoppas så att det lyckas för jag vill verkligen prova på en "riktig" förlossning! Ser ju nästan fram emot det lite.

Idag hade jag läkarbesök inbokat. Verkligen välbehövligt för igår tog jag mig knappt fram på kvällen. Vänsterbenet ville inte följa med när jag skulle gå. När jag åt frukost ringde sjukgymnasten och undrade om jag hade tid att komma idag eller på måndag. Idag passade ju finfint eftersom det är samma ställe som husläkaren håller till på. Suveränt! En bilresa och 2 besök. Kan inte bli bättre :-)

Hade laddat med MASSOR av argument för att få åtminstone halvtidssjukskrivning nästa vecka. Peppad till tänderna. Jag är ju annars en sån person som svarar "det är bara bra" med ett leende när folk frågar. Oavsett hur jag mår/hur ont jag har i princip. Har jag hög feber och influensa så säger jag att jag är "lite hängig". Finns ju inget tråkigare än folk som gnäller över minsta krämpa! Så nu hade sambon tjatat att jag skulle säga PRECIS som det är och berätta hur jobbigt allting är.

Hann inte säga ens en fjärdedel. Läkaren sa att ja, det är väl sjukskrivning du vill ha eller? Jo, det vore skönt att slippa jobba nästa vecka för sen är det ju semester. Nä, jag sjukskriver dig en MÅNAD säger karln! Du ska INTE jobba och inte bära, inte gå för mycket, inte stå, inte sitta för länge och undvika trappor. Semestern kan du ta ut efter sjukskrivningen tyckte han. Ehhhh, jaha, ok tyckte jag som hade förväntat mig att få bråka för att få NÅN form av sjukskrivning nästa vecka.

Sen hade jag besöket hos sjukgymnasten nästan direkt efter. Oj oj, sa hon när hon såg mig "gå". Hon dubbelkollade att jag fått sjukskrivning och sen sa hon att hon skulle hämta kryckor. Ehh, jaha. Jag kan ju fortfarande halta fram så kryckor var inget jag ens tänkt på att jag kanske kunde fråga om. Hon klämde och tryckte, masserade in liniment på ryggen (jätteskönt!) och visade lite övningar. Hon hade ett litet häfte, men det var många övningar som jag var för dålig för. De passade bättre tidigare, då man inte har så uttalade besvär.

JÄTTESKÖNT att äntligen få lite hjälp och tips och råd. Tydligen svankade jag massor även när jag trodde att jag stod rak. När hon justerade mig så att jag stod rak i ryggen kändes det nästan som jag stod ihopkurad och framåtlutad :-) Såg i spegeln att det såg rakt ut, men det kändes inte alls så. Så nu ska jag göra lite såna övningar för att spara lite på ryggen. Hon sa också att jag inte fick bära någonting.

Det första jag gjorde när jag åkte därifrån var...ehh...jag åkte till systemet och köpte några starköl ;-) Bara bära liiiiiite. Bara den här gången, lovade jag mig själv. Vill så gärna överraska sambon med att få sitta på altanen med en iskall öl ikväll. Han får ju dra såååå tungt lass här hemma nu :-S Inte så att han klagar, men jag får dåligt samvete över hur lite jag fixar att hjälpa till med. Han bär saker, springer i trappor, hämtar upp saker jag tappar på golvet, drar upp mig ur soffan/sängen, slår gräset i hästarnas hage (det känns verkligen som min grej JAG borde göra :-S) och masserar mina axlar, ryggen, fötterna. Listan kan göras oändlig! Så därför bestämde jag mig för att överraska honom med iskall öl ikväll :-)

Började bra med kryckorna. Jag började med att glömma ta in dem från bilen. Hahahaha. Kommer ju gå bra det här tänkte jag. Finns det senilsnöre till kryckor? Så att man kan hänga dem runt halsen så man inte glömmer dem ;-)

Skönt att få träffa folk som faktiskt tar en på allvar! Bättre sent än aldrig...

6 kommentarer:

  1. Tråkigt att du har så ont, men skönt att du har fått ordentligt med hjälp :-) Nu är det inte långt kvar, alls ju såg jag på nedräknaren. Och jag har följt dig sen pre-graviditeten. Coolt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tiden går så FORT nu!! Jag vill vara gravid längre!! Hinna njuta massor mer av det. Fast såklart längtar jag ju efter bebisen allra mest :-)
      Men kanske är det ju enda graviditeten, så man vill ju dokumentera ALLT så man kan minnas det sen.

      Radera
  2. Skönt att någon äntligen tog dig på allvar och att du fick sjukskrivning! Nu får du bara ta det lugnt och ta hand om dig och magen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jätteskönt!! Idag är första dagen som jag inte har enormt dåligt samvete över att vara hemma. Jag och magen ska ha en lugn inomhusdag. Måste öva lite kryckgång och göra lite övningar, men i övrigt baaaara slappa! Hur mår du då?

      Radera
    2. Klart du inte ska ha dåligt samvete över att vara hemma och slappa! Jag har inte haft några besvär med foglossning och dety är jag tacksam över. Får dock lätt sammmandragningar och haft mycket molvärk senaste veckan, så jag försöker också vila mycket. Men annars mår jag bara bra! Kan det inte bli augusti snart? :)

      Radera
    3. Det är ju snart augusti! :-D
      Jobbigt med mycket sammandragningar, men å andra sidan är din livmoder topptränad tills förlossningen då ju ;-)

      Radera