Lilypie Second Birthday tickers>

fredag 3 februari 2012

Nupp och KUB

Imorse var jag på Nupptestet. Nackuppklarning för den som undrar :-)
Lymfvätska i nackspalten mäts och ju mindre desto bättre. Ju större spalten är desto större är risken för kromosomavvikelse.
De hade fått provsvaren från blodprovet också och de var riktigt fina!
Vi fick en sammanlagd risk på 1:drygt 17000 och 1:20000 på den andra. Tydligen väldigt låg risk så nu är jag JÄTTEGLAD! Ingen stor risk och inget fostervattensprov *puh*.
Ingen 100%-ig garanti utlovas ju men om 1 av 17000 föds med kromosomavvikelse så ska väl det inte behöva vara just vi...
Fick lite fina bilder med mig att visa för sambon som tyvärr inte fick ledigt från jobbet med så kort varsel.
Vilken skillnad på bild det var sen vecka 7. Då var det ju mest bara en suddig fläck. Nu såg man käkparti, magsäck, armar, ben, hjärta mm. Fötterna var i kors och han/hon fäktade med armarna runt huvudet :-)
Himla coolt att se, men fortfarande lite overkligt. Jag är tydligen väldigt kittlig på vänstersidan av magen för jag började fnissa så barnmorskan blängde lite på mig... Men på andra sidan gick det mycket bättre.
Sitthöjden mättes till 58 mm och var tydligen helt som det borde vara med tanke på vilken vecka det är. Måttet mellan öronen var 20 mm.
Nu ska jag jobba några timmar, sen är det HELG! Vilken bra början på helgen!!
Nu längtar jag till 12 mars så sambon också får kolla på den lilla sprattlande parveln :-)

5 kommentarer:

  1. Åh vad härligt=). Roligt att få se sin liten =)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Tack!! Ja, jättekul. Fast jag väntar fortfarande på att jag en vakna och inse att allt bara var en dröm... Känns för bra för att vara sant!
      Håller tummarna att din liten stannar kvar!!!
      Kram

      Radera
  3. Åh så bra värden, jätte grattis! Och kul att få se pyret igen! :]
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jättekul att se. Man såg ju MYCKET bättre nu än det där "suddet" vecka 7 :-) Nu längtar jag till RUL då sambo får följa med och kolla. Även om vi fick bilder med hem så är det ju häftigt att se den lilla sprattla runt där inne live på skärmen!
      Hoppas din lilla kommer ut snart!!
      Kram

      Radera