Lilypie Second Birthday tickers>

fredag 17 februari 2012

Underbara fredag

Det är fredag och det är SOL! Underbart!!
Längtar ut och längtar hem :-)
14+2 idag och det är nog snart dags för andra byxor tror jag...
Sambon letade Verum citronyoghurt igår, men utan framgång. Får leva med den naturella ett tag till! Men någonstans ska jag nog hitta den. Är skitgott med yoghurt på morgonen.
Har en fundering: kan det vara så att bebisen behöver kalcium och att det därför är så gott med yoghurt? Samma med citron/apelsiner. De innehåller ju mycket c-vitamin, som ökar upptaget av järn. Undrar om det är därför man blir så sugen på apelsiner? För att kroppen känner att här behöver vi ladda på i järndepåerna.
Kanske? Kanske inte? Vad vet jag. Men lite nyfiken är jag allt :-)

3 veckor och 3 dagar till RUL. Det närmar sig!! Spännande!
Är lite trött idag, men inte mer än vanlig fredagströtthet. Så skönt att den där värsta tröttheten (koman) verkar vara över. Inte heller några nattliga toabesök på flera (!) dygn.
Ska bli skönt att åka hem och krypa under en filt i soffan och bara slappa efter att ha tryckt i sig lite pizza som sambon köper med hem!!
Igår kväll snöade det så mycket att jag nästan hoppades lite på att vara insnöad idag. Men det hade inte kommit mer än 4-5 cm, så då kunde man ju inte stanna hemma.
Funderar på när jag kan få vara lite ledig. Påsk kanske? Känner ett ENORMT behov av lite semester nu!
Kommer ju att ta sen semester i år för jag vill ju inte jobba sista veckorna.

Hur fungerar det här med havandeskapspenning? Om man inte haft några problem, får man ändå stanna hemma med havandeskapspenning någon vecka innan (och efter om man inte föder på BF-datumet)?? Eller måste man vara antingen sjuk eller ha ett extremtungt arbete? Någon som vet?

9 kommentarer:

  1. För att få gravidpenning (heter så nu) måste arbetsförmågan vara nedsatt med minst en fjärdedel på grund av graviditeten. Man får fylla i vilket yrke man har, hur en arbetsdag ser ut, tunga lyft osv. Har du inte ett tungt jobb och inga fysiska besvär är chansen att få gravidpenning liten. Man får det bara tidigast 2 månader innan beräknat datum och som senast 10 dagar före beräknat datum. Som jag, hade beräknat datum 9 november. Då fick jag vara hemma med gravidpenning från 9 september till 30 oktober.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Då kan man alltså inte ha gravidpenning sista veckan, det var det jag var lite fundersam över. Man vill ju inte ha semester först och sen jobba sista 7 dagarna :-)
      Hur gör man då då? Ledig utan lön kanske, men det blir ju dyrt om man t.ex. skulle gå över tiden 2 veckor. Hur gör alla andra tro??
      Många knepiga regler tycker jag :-)

      Radera
    2. Tappade bort din blogg... Jag nallade av föräldradagarna för att få ihop det.

      Radera
  2. Härligt med sol och fredag!

    Sv:
    Just nu vill hon bara plocka ur tvätt ur maskinen, ren som smutsig så första steget är att lära henne stoppa i smuttsig tvätt i maskinen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jättehärligt!
      Goa Signe :-) haha, ja det är nog en bra början. Mysigt att hon vill hjälpa till i alla fall :-D

      Radera
  3. Tror absolut att kroppen vet vad den behöver och då gör en sugen på det. Som t ex järn. Det är väl därför vissa gravida vill äta jord och andra konstigheter. :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får vara glad så länge man inte har några osunda cravings :-)
      Kram

      Radera
  4. Köper mina Verum på Ica. Finns även Arla fil med citron. Den är oxå smarrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns inte på vårt ICA. Får leta i flera butiker!! :-)
      Kram

      Radera