Lilypie Second Birthday tickers>

onsdag 29 februari 2012

Vecka 17!! (16+0)

Ny vecka! :-)

Ökad svettning är vanligt hos mamman, vilket beror på ökad blodmängd. Många kvinnor blir även täppta i näsan. Vidare kan slidan avge en ökad mängd sekret. Behovet av att kissa ofta bör ha gått över vid det här laget.
Ditt barn är 11-12cm långt från huvud till stjärt och väger ca 150g. Huvudet är visserligen stort ännu, men det börjar se mer proportionerligt ut. Ögonen är fortfarande slutna, men de har blivit större och ögonfransar och ögonbryn har blivit längre. Underhudsfett börjar lagras, det hjälper till att hålla värmen samt ger energi. På huvudet växer mer och mer hår. Alla fingrar och tår har nu fått pyttesmå naglar. Det lilla hjärtat pumpar runt ungefär 24liter blod per dygn. Barnet blir medvetet om ljud utifrån och kan reagera på dem. Bröstkorgen hävs och sjunker när det tränar sin andning. Barnet befinner sig nu i den övre delen av livmodern och väger mer än moderkakan. Utifrån sett är barnet mitt emellan blygdbenet och naveln.
info från gravid.se

Nu väger barnet ca 120 gram och är ca 13 centimeter. Ungefär lika stort som din hand när den är kupad. Barnet börjar nu samla på sig fett för att klara hålla värmen efter att det har fötts.

Barnets ögon är fortfarande stängda men de har blivit större och ögonfransarna har blivit längre. Moderkakan är nu väl utvecklad och ger barnet all näring som det behöver.
Kvinnans blodmängd har nu ökat och detta kan märkas av genom att kvinnan svettas betydligt mer. Livmoderns form är oval och sträcker sig nu knappt till naveln. Kvinnan kan ha lagt på sig ca 2,5- 4,5 kg. Det är även vanligt att vissa får besvär av flytningar och nästäppa. Någon gång mellan vecka 16-18 är det dags för ett rutinmässigt ultraljud. Denna undersökning erbjuds till alla gravida och är helt frivillig.
info från gravidkalender.se

Barnet kan gäspa.
Barnets kropp är tunn, armar och ben är magra och det mesta av skelettet består i allt högre grad av brosk, som är mjukt och flexibelt. Lanugohåren ligger som fingeravtrycksliknande virvlar över hela kroppen och huden är fortfarande genomskinlig och saknar underhudsfett.
Barnets ögon täcks av ögonlock och öppnar sig först omkring vecka 27. Han eller hon är uppmärksam på sin omgivning och reagerar på det som händer. Du kommer kanske märka att barnet reagerar på ljud.
De yttre könsorganen avslöjar nu om det är en pojke eller flicka.
Från och med den här veckan väger barnet mer än moderkakan.
info från libero.se

3 kommentarer:

  1. Om jag ska svettas mer än jag gör nu är jag inte helt säker på att jag vill bli gravid, men det andra verkar ju ganska trevligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, fast alla kanske inte får alla symptom? Jag är inte ett dugg svettig och småtäppt har jag varit i flera veckor :-)

      Radera
    2. Själv funderar jag på om jag varit klimakteriet sen 18-års ålder ;) Men vi får hoppas på att jag slipper just den åkomman den dagen det beger sig.

      Radera