Lilypie Second Birthday tickers>

måndag 23 april 2012

Måndagmorgon

Tröttheten hänger i. Åkte hem tidigt i fredags, närmare bestämt 1,5 timme. Sen väl hemma sov jag 1,5 timme i soffan så summa summarum sov jag bort all den lediga extratiden ;-)
Men det var välinvesterad tid ändå! Jag slapp ju somna i soffan före kl 21.

Folk är väldigt ivriga att påpeka att man inte ska äta för mycket när man är gravid. Jag tycker inte att jag svullar, men visst. Jag äter frukost som vanligt (2 mackor och te), sen måste jag äta en macka under förmiddagen för jag blir så himla hungrig att jag inte klarar mig till lunch. Jag hinner bli hungrig igen så att jag nästan känner mig utsvulten till lunch så jag har svårt att tänka mig att inte äta den där förmiddagsmackan. Hur gör ni andra? Står ni ut och håller er strikt till frukost, lunch och middag utan mellanmål?
Jag skiter i vad andra tycker så jag kör på med min macka ändå, men är lite nyfiken på hur ni andra gör?
Jag trodde att det var ganska många andra gravida som måste äta något extra mellanmål. Sen bara för att man är konstant hungrig hela dagen behöver ju inte betyda att man ÄTER hela dagarna...
Antar att det blir samma sak när bebisen är född sen. Alla "förstå-sig-på-are" som ska tala om hur man SKA göra. *suckar* :-)

15 kommentarer:

  1. Jag kan ju "trösta" dig lite med att berätta att ALLA borde äta mellanmål för att hålla blodsockret på enj jämn nivå över dagen berättade en dietist för mig. Jag som är väldigt ogravid, äter Frukost - mellis - lunch - mellis - middag - kvällsfika. Då blir jag nästan aldrig sötsugen och är pigg och glad hela dagen :D Så skit i vad folk säger och fortsätt med dina mellanmål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tänkte ju inte sluta äta bara för att någon ifrågasätter mig :-)
      Hur hinner du äta så ofta?! Jag är imponerad! ;-)
      Många säger ju att man absolut inte ska äta för två heller. Hur skulle det gå till undrar jag? Jag äter till och med mindre mat än jag brukar. Magsäcken blir full fortare (eller möjligen är det så att det är väldigt trångt där inne i magen numera så att magsäcken inte får den plats den skulle behöva...) :-D

      Radera
    2. Frukost är ju ganska givet :) mellanmålet brukar bli mellan 10 och 11 oftast är det lagom med en pluggpaus. Lunch fungerar fint. Mellanmålet på eftermiddagen är svårast att få till, men har man en banan eller nåt som man kan äta på väg eller undertiden. Kvällsfikat är lite lyx tycker jag. Det är mums :) Haha, ja man kan undra om de som pratar så inte har någon koll alls på vad som händer i kroppen om de tror att det är magsäcken som växer ;)

      Radera
    3. Fika är mums! Fikade alltid kl 19:30 (saft och bulle eller någon kaka) när jag var liten. Men nu hinns det aldrig med.

      Radera
  2. Det var det dummaste! Det är klart att man ska äta mellanmål. Det brukar jag alltid göra i vanliga fall också och inte är jag tjock och fet för det :) Så jag äter frukost, förmiddagsfika (macka och te), lunch, eftermiddagsfika (macka, frukt eller yoghurt), middag och så kvällsfika (macka och te eller fil). Det enda jag känner nu är att jag är mer hungrig på kvällen så det målet brukar kunna bli lite större än vanligt. Så fortsätt med dina mellanmål du :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Här ligger jag i lä tror jag ;-)
      Vad ni är duktiga!! Jag glömmer oftast eftermiddagsfikat och det blir sällan annat än vatten eller möjligen en apelsin mellan lunchen (11:15-11:30-tiden på vardagar) och middagen (18-20-tiden) på kvällen. Efter middagen blir det oftast inget mer. Gillar fika, så skulle vilja hinna med kvällsfika. Men oftast blir middagen så sen att man inte vill ha någonting mer än kanske lite dricka innan man går och lägger sig.
      Klart jag ska fortsätta med mellanmål på förmiddagen. Kanske borde tvångsplanera in ett mellanmål på eftermiddagen.
      Ni är så duktiga och disciplinerade som hinner med sånt!

      Radera
    2. Haha, ja det ser mycket ut när man skriver ner det men det är vad jag alltid har ätit och som sagt så är jag rätt smal ändå. (förutom nu när magen växer såklart ;)) Grejen är att jag inte har nåt val och jag behöver inte komma ihåg att planera in det för min mage skriker åt mig vad jag ska göra. ;) Jag brukar ha rätt bra diciplin och äter inte så mycket sötsaker under veckorna även om jag blivit sämre på den diciplinen de senaste åren...

      Radera
  3. Självklart ska du äta ett extra mellanmål! Jag börjar jobba klockan 10 så jag äter frukost kl 9, håller mig sedan till lunch kl 13, mellanmål kl 16 och kvällsmat ca kl 19. Men på kvällen är jag väldigt hungrig så då blir det ofta något litet även vid kl 21. Är man hungrig måste man ju få äta! Däremot kan man ju tänka på vad man äter. Det är dock inte jag alltid så bra på, det slinker ofta ner en och annan chokladbit:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar äta lite mer lika du och jag. Fast du har ditt mellanmål på em istället för fm :-)
      Klart att det slinker i någon godsak någon gång ibland - vi är väl inte mer än människor ;-) Är mkt tacksam över att mitt illamående gick över så snabbt för under en period där åt jag en halv rulle menthos cola om dagen. Nödvändigt för att överleva dagen. Blev lite orolig över hur mkt jag skulle hinna äta resterande 7-8 månader, men det löste sig ju när illamåendet försvann :-D

      Radera
  4. Jag äter hela tiden. Varannan timme ungefär. Men det är oftast småsaker som en frukt eller yoggi. Annars suger det ju så i magen. Trodde det gjorde det av en anledning. Jag vill må bra! :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så hade jag under 2-3 veckor. Höll på att bli galen :-) Det försvann med illamåendet.
      Man ska nog lyssna på sin kropp tror jag och alla är vi ju olika!
      Kram

      Radera
  5. Jag tycker absolut inte att det låter så farligt. Hade ju varit värre om du klämde i dig nät riktigt onyttigt till mellis. Som någon sa så ska man ju äta fler gånger om dagen även när man inte är gravid.
    Tolka inte in vad andra säger för mycket. Det viktigaste är att du å din bebis mår bra.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är sant! Tror kroppen visar lite vad den behöver också. När man är jättehungrig så behöver den nog lite bränsle och är man toksugen på nåt så finns det nog en anledning till det också :-)
      Kram

      Radera
  6. Jag håller med övriga här klar du ska äta mellanmål, särskilt om du är hungrig. Jag äter mellanmål även i vanliga fall och nu när jag är gravid blir jag så himla trött och grinig om jag inte äter ordentligt/ofta. Det viktigast är väl att äta någorlunda hälsosamt och inte trycka i sig onyttigheter bara för att man ändå är gravidtjock. Ju längre du kommer i graviditeten kommer du märka att du måste äta mindre mål mat men oftare, för det får helt enkelt inte plats annars. Mumsa på! :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märker redan att man inte får plats med lika stor portion mat som vanligt (och då är jag inte direkt någon storätare...) :-)
      Däremot blir jag inte hungrig på eftermiddagarna och kvällarna. Lite konstigt. Är vrålhungrig på morgonen, förmiddagen och till lunch, sen är det lugnt.

      Radera