Lilypie Second Birthday tickers>

onsdag 18 april 2012

Ny vecka idag!

Jaha då var det mån...eh...onsdag menar jag :-)
Solen skiner och det är vår i luften!

Numera frågar inte folk OM jag är gravid, de undrar när bebisen kommer... Antar att det är rätt uppenbart nu då ;-)
Chefen kommer med andra frågor. Han undrar hur länge jag tänkt mig vara mammaledig. Hur svår är inte den frågan?! Jag kommer ju att vara hemma så länge jag ammar, det är ju självklart. Men sen hade vi tänkt dela lite på tiden. Men när det är är ju liiite svårt att svara på NU. Hur vet jag redan nu om jag kommer att amma 5-6 månader, 7 eller till och med 9?! Jag vet ju inte vad bebisen tycker och tänker om det här med amning och att börja äta barnmat. Jag vet att enligt lagen måste man säga till 2 månader innan man ska vara föräldraledig på vårt jobb. Men måste man då också tala om exakt hur länge man ska vara hemma???
Eller räcker det med att man meddelar minst en månad i förväg när man har tänkt att komma tillbaka?

Apropå barnmat...
Läste om en variant där man istället för att börja med mosad mat och pureer börjar ge barnen vanlig mat. Alltså typ en hel köttbit som de får suga på/gnaga på. För mig låter det jättekonstigt och går inte alls ihop sig med den skräck jag känner inför att barnet ska råka sätta i halsen och inte få luft :-/
Enligt artikeln skulle det inte vara någon risk att de satte i halsen i och med att de aldrig lärt sig att äta mosad mat/pureer först. Men jag är skeptisk. Hur tänker ni?

2 kommentarer:

  1. Mäh vilken konstig metod. Jag skulle aldrig sätta en köttbit i mitt barns mun bara sådär. Håller ju heltknasigt.
    Fick du något svar från din chef gällande din arbetssituation?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ska ju inte göra något som är farligt. Det var han helt med på. Grejen är att vi vet ju inte om den är farlig när den är ingjuten i annat medium...och hur vet man? Känner mig lite sjåpig som vägrar jobba med den, men vill inte riskera nåt.
      Jobbar på med relativt ofarliga saker, men är inte helt bekväm med situationen, dels då jag inte gillar att inte få göra en del saker själv och dels för att andra labbar med olämpliga saker i närheten :-/
      Funderar på havandeskapspenning, men jag VILL ju jobba 12 veckor till... *suckar*

      Radera