Lilypie Second Birthday tickers>

tisdag 27 mars 2012

Fästingvaccinfråga!

Är det någon som har erfarenhet av TBE-vaccin och graviditet?!
Jag har tagit 2 sprutor och ska ta den 3:e nu.
Har googlat lite och det är olika bud. En del säger att det inte är någon fara, andra menar att man inte bör ta det när man är gravid.
Jag kan gärna hoppa över för jag vill inte riskera någonting, men då är frågan... kan man ta 3:e sprutan alldeles för sent och boosta på med en extra spruta strax efter det, eller måste man grundvaccinera om sig eller hur gör man???
Bor ju i ett väldigt fästingtätt område, plockar fästingar på hästarna och katten varje vecka under sommaren. Tog bort 3 på mig och några på sambon som inte hade hunnit bita sig fast än förra sommaren.
Hur göra?? Skulle ni chansa och ta sprutan eller inte? Jag lutar starkt åt inte. Är ju inte alla fästingar som bär på borrelia/TBE så alla är ju inte farliga och borrelia kan man ju ändå inte skydda sig mot.

2 kommentarer:

  1. Sara - mamma till Alice27 mars 2012 kl. 21:45

    När jag blev gravid så tog jag den inte. hade hört att man helst inte skulle göra det. men nu är ju det tre år sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lutar nog åt att jag väntar tills pyret är ute :-)
      Ringde vacc.byrån och de avrådde också under graviditet så då blir det ingen spruta för min del. Tack för svar!
      Kram

      Radera