Lilypie Second Birthday tickers>

fredag 30 mars 2012

Fundering

Jag har en fråga till er småbarnsföräldrar:
När jag var på IKEA häromdagen och rekognoserade tittade jag på täcken och kuddar bland annat.
På alla täcken stod det att de var lämpliga FRÅN ett års ålder. Ehh, jahapp? Vad har man fram tills dess då??? Jag vet ju också att små spädbarn lätt blir för varma, men hos oss blir det rätt kallt inne på vinternätterna. Tillräckligt kallt för att man vill ha någonting mer än ett lakan/tunn filt på bebisen.
Varför får man inte ha täcken förrän ett års ålder? Vad hade ni på era bebisar?

8 kommentarer:

  1. Jag köpte min dotters täcke på hemtex. D har varit perfekt. Ärju bara att anpassa det de har på sig under täcket om d är varmt/kallt inne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste jag kolla utbudet på Hemtex också! Tack för svar!! :-)

      Radera
  2. Hej,
    vi har kört på sovpåsar till båda våra barn. Superbra, man behöver inte oroa sig för att täcket hamnar över huvudet och inte heller att de ska sparka av sig täcket. Ikea har mycket prisvärd sovpåsar (http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=sovp%C3%A5se) även om de är aningens stora för en nyfödd. Det finns många andra som säljer sovpåsar (men ganska mycket dyrare).
    Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, sovpåsar. Det visste jag inte ens fanns! Måste kollas upp :-)

      Radera
  3. Sara - Mamma till Alice31 mars 2012 kl. 09:13

    Vi har andvänt täcke från start.. Sen att hon alltid har sparkat det av sig är en annan sak :) Gör som du själv vill. Lyssna inte så mycket på vad alla andra säger :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns nog lika många åsikter som det finns folk ;-)
      Men det är ju bra att höra hur andra tänkt/gjort så kan man bilda sig en egen uppfattning sen!

      Radera
    2. Sara - mamma till Alice1 april 2012 kl. 14:12

      Jag gjorde samma som dig.. Lyssnade på vad andra sa och sen sållade jag bort det inte jag gillade :)

      Radera