Lilypie Second Birthday tickers>

måndag 30 januari 2012

11+5 och inskrivning på MVC

Imorse var det dags för inskrivning.
Fick inte den barnmorska som var planerat, men hon vi besökte var trevlig så vi kör nog på henne från och med nu. Hon ställde en massa kluriga frågor som...när var senaste mensens första dag. Eh... var ju nedreglerad :-) Men räknade ut att det teoretiskt sett borde varit 9 nov.
Hon räknade ut BF till 15 augusti, så då hade jag räknat/tänkt rätt i alla fall!
Sen kan det ändras beroende på vad ultraljudet säger.
Jag tappades på hela 5 rör blod och hade finfina värden! *puh*

Bestämde att vi vill göra KUB-test och har redan fått tid på fredag! Här är det snabba ryck vill jag lova ;-)
RUL (rutinultraljudet) är satt till 12 mars. Längtar redan!

I och med KUB-testet så kommer vi gå vidare med fostervattensprov om det skulle påvisa en förhöjd risk för kromosomavvikelse. Det var ingenting man kunde avsäga sig då utan antingen kollar man inte alls, eller så gör man fostervattensprov på en gång. Eller så gör man KUB. Vid förhöjd risk vill de gå vidare (fostervattensprov eller moderkaksprov) och vid låg risk får man inte ens göra fostervattensprov även om man skulle vilja det.
Jag är inte jättesugen på att få en nål in rätt genom alla magens lager in till fostervattnet så...KUB blir en bra början kände jag.

Passade på att fråga vad det var för skillnad på fostervattensprov och moderkaksprov. Man får ingen ytterligare info från det andra provsättet. Enda skillnaden är att man kan göra moderkaksprovet tidigare i graviditeten.

Status idag: Trött som f-n. Vaknade 4:20 av en armbåge i sidan. Gick upp och kissade och ägnade resten av morgonen åt att lyssna på sambons snarkningar. Oh well, snart är det ju hemfärd. Om en fyra timmar ungefär :-)

2 kommentarer:

  1. 12 mars är ju jättesnart =). Åh vad kul! Ska ni kolla upp könet?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tror det. Det lutar åt att vi vill veta om de ser :-)
    Jag är ungefär 50-50. Lite spännande att få överraskning, men samtidigt så praktiskt att veta innan vad det blir! Ni då? Funderat på det nåt?

    SvaraRadera