Lilypie Second Birthday tickers>

torsdag 5 januari 2012

Om glädje och spyfobi.

"Ett vanligt liv" skriver om emetofobi i sin blogg. Har tänkt en del på spyor både före och efter konstaterad graviditet. Om sambon spyr måste jag vara utom hörhåll för hör jag kräkljud så spyr jag också.
Mår jag själv illa får jag nästan panik. Jag försöker in i det längsta att hålla tillbaka spyorna.
Hur blir det med ett barn i familjen. De små bebisspyorna är ingen fara. När de ammar är det ju mest bara mjölk som kommer upp. Det funkade ju med syrrans bebisar, så det är jag inte orolig för. Men SEN. Tänk när barnet är lite större och äter riktig mat och spyr. Hur fixar man det? Någonstans tror jag ju att man fixar det för att man MÅSTE fixa det, men jag är inte helt övertygad :-/
Jag är bara MKT tacksam att inte må så illa att jag spyr nu i början av graviditeten!!
Mår jag lite illa så tar jag en Menthos (den med colasmak). Funkar skitbra! Mår oftast illa bara när magen blir för tom. Äter man lite eller tar en menthos så vips går det över. MYCKET tacksam för det!

I veckan fick min släkting sitt barn nummer två. För första gången på MÅNGA många ÅR är jag GLAD för deras skull! I och med min egen graviditet har jag fått ett helt annat lugn inom mig. Nu blir jag inte bara stressad och deppig över att "alla andra" får barn stup i kvarten. Så härligt att kunna glädjas med andra!
När det har gällt nära vänner och syster får man ju bita ihop och låtsas vara glad. Sen bryta ihop hemma med sambon... Kanske kanske är den tiden över nu!

5 kommentarer:

  1. Mäh, jag har ju missat att ni varit på VUL och sett hjärtat! Grattis!! :) Ditt illamående verkar vara rätt likt mitt. Mer när jag inte ätit på ett tag och ingen spya än som tur är! Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack!!! :-) Ja, visst är det skönt att det går över när man äter nåt! Småäta kan man ju alltid :-D
    Kram

    SvaraRadera
  3. [Svarar här på kommentaren på mig blogg - det känns faktiskt ungefär så som det ser ut.. hur knepigt det än låter.. men det känns som om det är någon som rullar runt där inne och gör lite volter. Sen kan det bli ett jäkla tryck mot magen och blåsan också så jag nästan tror att hon är påväg att trycka sig ut genom huden liksom, och då gör det nästan lite ont, fast mera som om nån trycker och man tappar andan lite.. hehe.. men det är helt fantastiskt, det kommer du märka om bara nån månad] :].
    kram

    SvaraRadera
  4. Ska åka och köpa Mentos idag:)...
    Puh..

    SvaraRadera
  5. :-) Kan ju inte lova att det funkar på dig. Huvudsaken är väl att man hittar något som är gott och som man kan småäta av utan att bli äckelmätt. Jag varvar med lite strong om jag ledsnar på colasmaken. Mint är ju inte fel det heller när man mår lite halvpyton!

    SvaraRadera