Lilypie Second Birthday tickers>

onsdag 23 maj 2012

Hunger

Klockan är halv nio och jag är utsvulten! Gissar att det är någon annan som roffade åt sig all energi från frukosten ;-) Tur att jag har en Skyr med mig som jag snart får äta! Tänkte sätta mig ute i solen och äta den och njuta lite av sommarvädret samtidigt.

Är lite kluven idag. Är på jobbet och tänker mig att jag ska ta det lugnt och vila. Får väl se hur bra jag lyckas med det. Känns bättre i magen idag i alla fall, men jag vill ju inte ha tillbaka det igen så jag ska försöka ta det så lugnt det går. Sambon tjatar på mig att jag måste säga ifrån att jag faktiskt inte KAN bära någonting på jobbet nu. Jag har sagt till om vissa saker, men det verkar inte få gehör. Sambon tyckte jag ska säga att jag kan göra någonting annat istället...som att sitta på uteplatsen och hålla i duken på bordet. Hahahahahaha. Joovisst. Tror nog inte de har samma humor här ;-)

Är trött idag också trots att jag sov igår em och sen hela natten (ja, bortsett från varje gång jag vänder mig för det är ju ett helt projekt numera). Känns evighetslångt med 7,5 vecka tills jag får ledigt. Jag vet ju att man får plocka ut föräldradagar redan 60 dagar innan BF, så rent teoretiskt skulle jag ju kunna vara fräck och ändra min semester till nu snart och sen vara föräldraledig sista 60 dagarna. Men det känns fel att utnyttja en massa föräldradagar innan bebisen ens är här :-/ Vi vill ju kunna vara hemma MINST ett år, men gärna längre och man vill ju inte bränna ALLA föräldradagarna. Några kan ju vara bra att ha sparat! Samtidigt så har man ju räkningar som kräver två inkomster. Inte lätt! Försöker tänka att 7,5 vecka går ganska fort. Kanske kan man gå hem lite tidigare om dagarna mot slutet? Får man det? Typ mammaledig 2 timmar om dagen fast utan att ta ut föräldrapenning? Hmm, måste nog kolla med BM på måndag. Kan ju ingenting om sånt här! Har i alla fall fått iväg moderskapsintyget till försäkringskassan. Man får plocka ut föräldrapenning tidigast 60 dagar före BF står det. Sen står det att man får plocka ut föräldrapenning för den tid man går föräldrautbildning. Men vi går ju utbildningen innan de där sista 60 dagarna. Får man ändå plocka ut föräldrapenning för de halvdagarna då???

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag vill tipsa dig om FK:s KCnummer 0771524524. De kan hjälpa dig med dina frågor om FP och SGI. Du kan arbeta deltid el. vara helt ledig utan lön utan att ta ut FP 60 dagarinnan BF, detta utan att det påverkar din föräldrapenninggrundande inkomst.Du kan som du själv skrev också välja att ta ut FP dessa dagar. Innan du bestämmer dig ringer du 0771524524 och stämmer av vad som gäller just dig. Lycka till med bebisen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh, tusen tack! Ja, jag ska ringa dit hade jag tänkt, men vill vänta tills jag får blanketterna om föräldrapenningen (man skulle få ut några papper i och med att de fick in moderskapsintyget) så jag kan passa på att fråga allt det samtidigt :-)

      Radera