Lilypie Second Birthday tickers>

onsdag 6 juni 2012

Förlossningsbrev

Jag blev lite förvånad sist vi var hos barnmorskan för då sa hon att hon brukar skriva det brevet runt vecka 35 och att de mailar över det till förlossningen dit vi väljer att åka. Hon skickade med oss ett papper hem med några frågor som underlag för detta brev.
Jag trodde att förlossningsbrevet var någonting man skrev alldeles själv och tog med sig till förlossningen då det är dags?!
Dels vill man ju ha med mer än bara vilken smärtlindring man tror att man vill ha och dels kanske nya önskemål och funderingar hinner dyka upp efter vecka 35?!!

Hur fick/ska ni göra? Skrev ni ert brev på egen hand?
Jag vill ha med såna saker som att jag alltid mår lite halvkasst bara av att kliva in i sjukhusmiljön, även som fullt frisk! Sen lite tankar om det hela. Inte bara helt kliniskt vilken smärtlindring etc.
Men det kanske är jag som fått det hela om bakfoten? Är det barnmorskan på MVC som ska skriva detta brev?

2 kommentarer:

  1. Nu såhär i efterhand tror jag att det där förlossningsbrevet egentligen bara handlar om att lugna mamman inför förlossningen, för sedan när du är där, kommer allt och inget vara som du har trott. Jag hann inte med någon bedövning, och vissa som jag känner som inte velat ha bedövning har efter två dygn med smärtor skrikit efter att få bli bedövade, så jag vet inte vad det där brevet ger, om man är förtföderska speciellt. Är det andra barnet kan man ju utgå från hur det var första gången, men det är ju inte säkert det blir samma då heller..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, man vet ju inte förrän där och då. Jag vet bara att jag vill prova lustgasen, så jag vet hur den känns. Alltid varit lite nyfiken på den :-)
      Men såna saker jag vill ha med är tex OM jag bestämmer mig där och då för epidural så vill jag inte se plastslangen mm. Jag vill inte att de visar mig såna saker. Sånt tycker jag är vettigt att ta upp. Inte i detalj hur man vill ha det, men ett hum om vad de har med för mespropp att göra ;-)

      Radera