Lilypie Second Birthday tickers>

onsdag 20 juni 2012

Så där!

NU verkar det funka! :-)
Vad har hänt då? I måndags stannade jag hemma från jobbet. Sov mig igenom hela förmiddagen.
Men nu är jag på fötter igen. Fortfarande jättetrött, men beslutat att jag ska kämpa mig igenom de här dagarna fram till midsommar. Bara 2 kvar nu ju :-)
Igår var det sista gången på föräldrautbildningen. Gav inte jättemycket om jag ska vara helt ärlig. Men några saker lärde jag mig. Det är ingen fara att bebisen ligger på rygg när den kräks. Det känns ju bra att veta! De har någon reflex som gör att de antingen sväljer kräkset eller spottar ut det, men de får det inte i fel strupe.
Först fick vi se en film om första tiden hemma med bebisen (om att amning kan strula och att man inte hinner så mycket mer än amning). Sen kom en tjej från BVC och pratade om deras verksamhet och vaccinationer etc och sist en tjej från Socialförvaltningen.
Var femte barn växer upp i en familj där man överkonsumerar alkohol! Var FEMTE! Helt sanslöst.
Det lär ju inte vara ett problem i vår familj i alla fall. Vi häller ju ut alkohol lite då och då för att det hunnit bli för gammalt ;-) Är ju så mycket godare med vatten och coca cola...

Sambon påpekade att små barn förstår mer än man tror av att personer i omgivningen är berusade.
De yngre killarna i gruppen verkade inte riktigt ta in informationen. Inte alla tjejer heller... Ett par var överens om att man fick turas om att dricka sig berusad, så att en förälder alltid skulle vara nykter om det skulle vara någonting. Jag förstår faktiskt inte hur man tänker då! Ok att man tar ett glas vin till maten, eller en starköl. Men INGEN av föräldrarna (eller helst inga andra alls i närheten av barnet/barnen) borde vara berusad tycker jag. Måste man dricka sig berusad får man väl skaffa sig en barnvakt, göra det man måste och sen hämta barnet när man är nykter och sig själv igen. Så tycker jag.
Men det lär ju som sagt inte vara ett problem hos oss i alla fall. Vi som nästan slåss om att få köra hem från partyn vi är på ;-)

Idag är det arbetsdag. Passade på att handla inför midsommar igår. Planen var en väldigt lugn midsommar med bara vi, sambons föräldrar och min mamma. Lite lagom tyckte jag. Då kan man gå in och lägga sig om man blir trött eller om man inte orkar sitta längre. Hux flux bjöd 5 personer till in sig själva igår. EFTER att vi handlat. SUCK.
Tappade helt sugen med midsommar. Jag som ville ha en lugn dag...
Viss skillnad mellan 5 och 10 pers kan jag tycka, men det är ju svårt att säga att folk inte får komma. Men jag blir alldeles matt när jag tänker på allt merjobb.
Jag inser att när bebisen är här blir det sambon som får mota bort folk första veckorna för jag är ju urdålig på att säga nej till folk! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar